måndag 3 februari 2020

Sunnanå



En liten rapport från dagens fiske utanför Sunnanå.

Hur vanligt är det att man får två 10+ laxar och har bud på en tredje under samma dag?
Det fick jag uppleva idag.... Hade inte fiskat länge innan första fisken hugger. Den rusar riktigt bra och när den går upp och hoppar så ser jag att den är riktigt stor. Kan vara en tia. Tyvärr kliver den av i andra hoppet den gör. Surt!
Jag fiskar vidare o h någon timme senare är det dax igen. Ett riktigt vrålhugg på riggen. Ca 50 meter lina försvinner på några sekunder. Laxen hoppar som en galning flera ggr. Vilken kämpe. Efter en lång stund kan jag håva en smällfet och jättevacker vildlax på 91cm. Tillbaka med den och ut med grejorna igen. Det går nån timme till och sedan är det dax igen. Denna gången i ytan. Efter en till rolig drillning kan jag håva en lax på 89cm. Just som den är håvad så hugger det igen. Denna gången en vild öring på ca 60cm som krokas av i vattnet. Efter detta så börjar gäddorna att vakna. Får två stycken där den största säkert väger 8kg. Har även tre stycken avbitna beten när jag skall kontrollera betena.
När det är ca en timme kvar att fiska så kliver ytterligare en bra lax på. Får upp denna och mäter den till 87cm.
Iland avblodade väger laxarna jag tog upp 10,30 och 8,70kg.
Vilken rolig och spännande dag jag haft i finvädret. En sådanhär dag lever jag länge på.

Med vänlig hälsning, Jonas 2 och en halv Glenn


Inga kommentarer: