onsdag 16 november 2011

Vänern.


Ja då var det åter en dag på sjön tillända.
Det var nästan -6 grader när jag åkte till sjön i dag men med rätt klädsel å svaga vindar så dår det gott att va ute.
La i söder om toppgr å gick dit som team Färgelanda var i söndags, en del fisk på lodet men de stod djupt.
Satte kurs mot jeppe när jag nästan var framme så kom dimman, paravanerna försvann så det var riktigt tjockt. Gick ut till bananen men det ville inte vara någon huggvillig fisk så jag vände åter mot toppgr.
Efter många timmars fiske så niger ett djupriggs spö, fast fisk. När jag tar spöt och börjar att drilla knarra det till i ett sidospö, dubbelhugg.
Drillar den första en kort stund sen tar den med sig draget å tackar för sig (troligen gädda) greppar det andra spöt, vad händer jo en rulle på taket går upp i fasett. Den fisken värkar stor så jag brottar in den första, en öring på 60-62 cm som jag kvickt släpper ut igen.
Tar tag i spöt på taket å börjar att pumpa hem den kämpavilliga fisken.
Efter ett tag så har jag den vid båten då får ja se att det är en vild öring fettfena som är kanon fin, fram med tången å loss med kroken. Vikt ca 4 kg. Den fisken va stark.
Fiskar mig hemmåt, när jag tar upp paravanen så nappar det på det sista spöt som jag har kvar på djupriggen, gädda 7-8 kg.
Vi var 3 st båtar som gick ut från sunnanå. En hade fisk med i land. Lax 4 kg tagen söder om bananen.

Inga kommentarer: