lördag 12 januari 2019

Sunnanå

Åter en dag på sjön.

Jag var först i hamnen idag så jag började att hacka is så jag kunde lägga i båten.
Kom flera team som fick i sina båtar och började att bryta is,de gav upp efter en stund då de tyckte att isen var för tjock.

Så jag fick leka isbrytare och få några nya jack i båten men ska man fiska vinter tid så får man räkna med att det kan finnas lite is i vägen.

Väl ute på sjön började solen lysa fint och team Backa började tackla sina löjor.

Jocke Blom rattade båten och vi njöt, sen kom den tråkiga dimman och gjorde dagen jobbig.

Många båtar ute så det var inte lätt att slappna av och njuta av fisket fullt ut.

Kom lite rapporter om att det kom upp några fiskar där vi och många andra låg, så vi snurrade på utan att det ville nappa nått på våra fina löjor eller på de enda wobblern vi hade ute.

Suck, suck, suck. Ligga i 1,5-2,0 knop ä inte min melodi.

Backa var lugn det kommer nappa mellan kl 14:30-15:00

Han fick rätt 14:45 lösde ett djuprigg spö ut och Jocke fick drilla in ett nytt pb för han.
Jag fick äran att håva den största laxen som jag har varit med att ta i Vänern.

Laxen vägde 9940 gr 91 cm lång.





Görgen Lund fick med sig en 7 kilos lax

Team Topples fick hamnens största lax

Hans egna ord.

Plockade fram båten igår för en tur på Vänern idag. Avslutade går dagen med en mycket trevlig grillning i grillkåtan i Sunnanå hamn med gött sällskap.
Åkte ut vid 08,30 till ett mycket dimmigt Vänern. Tanken va jeppe , bananen men det blev toppgrund, visskär ist. Sikten var ca 50m. Hade ett napp på riggen vid 12,30 som bara löste ut. Så vid 13 vänder vi mot Sunnanå från visskär, kl 14 började vi plocka in grejorna.
Då skriker det till på djupriggen , löja och 5 m ner. Pratar med Lars lycke i telefonen just då. Tar spöt och känner att det är stor fisk, kompisen får rensa bort båda djupriggarna. Tillslut ser jag fisken och knäna börjar skaka, det var inte igår det hände. Laxen rusar rakt ner mot botten under båten 2 ggr innan en mycket lyckad håvning.
En fisk i båten med det räcker en sådan dag
Mvh Team ”Toppless”
88cm , 10,36 kg nytt pb





Bästa båt var Jimmy i team JS

De kom in med full balja. 6 st laxar med vikteran 9,5 - 6,5 - 5,7 - 6,5 - 5,1 - 5,0 kg

Tacka alla för dessa rapporter. (kan komma in flera hoppas ja)

Inga kommentarer: